afgelopen maanden lieten we enkele partners aan het woord over hun samenwerking
met NOA Trainings. In dit artikel richten we de blik op onszelf en vertellen twee
medewerkers over wat ons bedrijf als werkgever te bieden heeft. Een
dubbelinterview met één van onze jongste collega’s, Glen Wouters, en een
doorwinterde trainer, Alain De Waegemaeker
Glen en Alain: verschillende generaties bij NOA Trainings
Wat hebben onze jonge professionals nodig om te floreren?
Wat motiveert hen? Hoe belangrijk is ervaring voor een lesgever? Wat
zoekt een wat oudere medewerker in zijn job? En hoe complementair zijn twee
verschillende generaties op de werkvloer? We vroegen het aan Glen (23) en Alain
(61).
Beginnen doen we bij het begin, en dat is een korte voorstelling van jullie
functie en takenpakket bij NOA Trainings. Alain, wat staat er zoal in jouw
agenda?
Trainings en vul deze functie sinds kort ook aan met een klein stukje
administratieve ondersteuning. Als trainer hou ik me vooral bezig met de Code
95 trainingen voor chauffeurs van vrachtwagens, bussen en autocars. Dit is een
training die chauffeurs elke 5 jaar moeten volgen om hun attest van
vakbekwaamheid te behouden.
Daarnaast ben ik al jaren begeesterd door alles wat met
veiligheid op de werkvloer te maken heeft. Ook voor veiligheidsopleidingen en
veiligheidsdagen ben ik dus één van de trainers bij NOA Trainings.
Ik doe deze
job ondertussen 7 jaar. Voordien was ik beroepsmilitair en werkte ik ook in het
leger als lesgever.
Hoe zit dat bij jou, Glen? Wat zijn jouw taken en
verantwoordelijkheden binnen het bedrijf?
Glen: “Ik zit bijna letterlijk aan de andere kant van
onze dienstverlening want ik
ben verantwoordelijk voor het contact en de
communicatie met onze klanten, vooral in het kader van de opleidingen die wij
hier in ons opleidingscentrum organiseren. Ik ben de persoon die de telefoon
opneemt als de klant belt en ervoor zorgt dat de open inschrijvingen en
inschrijvingen voor de groepsopleidingen correct gebeuren. Ik studeerde af in
2020 en ging bijna meteen aan de slag bij NOA Trainings.”
Groeien bij NOA Trainings
“NOA Trainings biedt evenveel ontwikkelingskansen aan klanten
als aan medewerkers.”
Jullie zitten allebei op een verschillend punt in jullie
carrière. Toch vinden jullie beiden wat jullie zoeken bij NOA Trainings.
Glen: “Dat klopt. Ik zocht naar een job waarin het
contact met mensen centraal staat, in een kmo en in een sector waarin je een
wezenlijk een verschil kan maken voor mensen en bedrijven. Ook de jobinhoud en de
afwisseling in het takenpakket spraken mij meteen aan.
Alain: “Als militair moest ik vroeg op pensioen. Ik
was dus op zoek naar een nieuwe job en wist dat ik graag met veiligheid bezig
wou blijven en met mensen wou werken, lesgeven en trainen.
Als zestiger ben ik in de laatste fase van mijn loopbaan,
maar dat betekent zeker niet dat ik rustig uitbol. Dat is niet wie ik ben, dus
blijf ik altijd op zoek naar kansen om bij te leren en te groeien. Zo kan ik
vandaag mijn ervaring inzetten om onze jongere trainers te evalueren en
ondersteunen. Wat NOA Trainings kenmerkt, is dat het bedrijf niet alleen
klanten tot een hoger niveau wil tillen maar ook groeimogelijkheden
biedt aan collega's. Ook voor veteranen als ikzelf is dit absoluut nodig.”
Glen: “Ik ben uiteraard
niet de veteraan die Alain is [lacht],
maar ik kan me daar alleen maar bij
aansluiten. NOA Trainings biedt evenveel ontwikkelingskansen aan klanten als
aan medewerkers. Als je wil doorgroeien en jezelf ontwikkelen, dan kan dat hier.
Zo volg ik vandaag bijvoorbeeld een opleiding Preventieadviseur niveau 2.
Complementaire generaties
“We zijn complementair omdat we allemaal één ding hebben dat
ons verbindt: de wil om mensen en bedrijven te helpen.”
Als een jonge en meer ervaren medewerker brengen jullie
allebei iets anders binnen in jullie organisatie. Hoe proberen jullie
meerwaarde te creëren voor elkaar en jullie collega’s? En zijn die twee
generaties op de werkvloer volgens jullie complementair?
Alain: “Laten we beginnen met volmondig ja te
antwoorden op de laatste vraag. Die complementariteit is er zeker. En dat komt
omdat er één ding is dat ons allemaal verbindt: de wil om mensen te helpen,
zowel klanten als collega’s. Dat is waarom wij doen wat we doen en wat iedereen
hier uitademt.
Mijn meerwaarde zit in de jaren ervaring die ik dagelijks
kan inzetten en het feit dat ik veiligheid belichaam en uitadem. De manier
waarop ik dit thema benader, sluit perfect aan bij de brede aanpak van NOA
Trainings. Die match is elke dag een meerwaarde voor onze klanten en collega’s.”
Glen: “Hoewel Alain en ik twee verschillende functies
hebben binnen het bedrijf, leer ik inderdaad geregeld iets van hem bij. Maar
omgekeerd is dat ook het geval. Als jonge professional breng ik ideeën en
expertise binnen die Alain minder heeft. Net zoals ik hem geregeld vragen stel,
krijg ik er af en toe ook eentje van hem.
Bovendien zijn communicatielijnen hier heel kort en is
iedereen benaderbaar en vlot bereikbaar. Ondanks het generatieverschil is er
een goede klik tussen Alain en mezelf. En dat geldt ook voor de rest van ons
team. Die goede sfeer maakt dat we erg complementair zijn.”
Een laatste vraag aan jullie allebei. Stel, je ontmoet
iemand die geïnteresseerd is in een functie bij NOA Trainings maar toch nog een
beetje twijfelt om zich kandidaat te stellen. Hoe zouden jullie die persoon
overtuigen?
Alain: “Ik had een tijd geleden de kans om precies
dat te doen en heb de persoon kunnen overtuigen door te zeggen dat je bij NOA
Trainings een zinvolle job kan uitoefenen in een steeds relevanter wordende
sector en dat je als trainer écht een verschil kan maken. Vandaag is zij één
van onze vele, sterke trainers.”
Glen: “Naast het feit dat je inderdaad een verschil
kan maken, zou ik beklemtonen dat we een groeiend bedrijf zijn, met een heel
divers en gemotiveerd team en dat geen enkele dag hier dezelfde is.”